Koncept

verdenBTN

G-2059 står for genbrug anno 2059. Det er et læringsrollespil hvor deltagerne spiller såkaldte ”Opsamlere” i en fremtidsverden.I en periode skal deltagerne indsamle forskellige former for genbrugsmaterialer og for spilpenge (Euro) sælge dem til Opkøberne.
Genbrugsmaterialerne skal sorteres efter de sorteringsprincipper der gælder i dag (træ, plastik, glas, jern, aluminium, elektronik, papir ect.). Hver vare har, på verdensmarkedet, en kurs som svinger drastisk fra time til time.

De mere giftige og krævende affaldstyper (attrapper) er også mere værd, men kræver mere udstyr at indsamle. Derved bliver spillet hurtigt strategisk for deltagerne. Det er ikke nok bare at indsamle i store mængder, det handler også om at fortage strategiske investeringer og derved forøge ens potentielle indtægter.

Undervejs i spillet skal deltagerne derfor købe mere og bedre opsamlingsudstyr, samt zone- og sikkerhedstilladelser for at kunne samle endnu mere ”genbrugsmateriel” og derved få endnu flere spilpenge.

reglerBTN

Når spillet slutter, tælles alle holds spilpenge op, og det hold med flest penge har vundet spillet.

 

Målgruppe
Læringspillet er tiltænkt skoleelever og børn i institioner.
Aldersmæssigt kan deltagerne være fra 8 år og opefter. Det er en klar fordel for spillet hvis deltagerne kan læse og skrive.

 

Projektets forløb
Projektet starter på skolen (skolerne) i god tid inden emneugen/ miljøugen, hvor spilafviklerne kommer ud og laver et introshow der præsenterer historien for deltagerne. Bla. ved hjælp af powerpoint , og udlægning af film-klip om emnet.

Til introshowet uddele en lille ”Scenariefolder”. I scenariefolderen får eleverne information om spillet og hvorledes de skal forbrede sig op til ugen.

 

Varighed
En afvikling af G-2059 kører over én skole-uge. Mandag er der ikke spil, men forberedelser til spillet. Spillet kører tirsdag, onsdag og torsdag. Spillet slutter torsdag og fredag er der evaluering og oprydning. Eleverne kan godt, delvist, have normal undervisning mandag og fredag.

 

Antal deltagere
En afvikling af spillet kan være for en eller flere klasser på samme skole, eller for et mellemtrin.

 

Hold
Som en del af forberedelserne op til spilletskal deltagerne danne deres hold, (opsamlingsfirmaer) vælger territorium og designer deres person-profil. De skal lave forskellige dragter og andre kendetegn, der skal gøre det nemt at skelne mellem de forskellige hold og giver dem en fælles identitet. Denne proces kan se i samarbejde med lærerne, men også i samarbejde/vejledning af spilafviklerne.

 

Sektor opdeling
Spilleområdet (Dvs. skolen, eller den bydel der bliver spillet i) bliver opdelt i forskellige sektorer. Hver hold får tildelt en sektor til at starte med, (eller mulighed for at købe en for spilpenge) samt én indsamlingstilladelse. Nogle sektorer vil efter spilstart være ufordelt. Det betyder at det er muligt for de deltagende hold at opkøbe flere områder og indsamlingstilladelser senere i spillet og derved få adgang til et større territorium.

 

Indsamling af affald = Det grønne guld
Deltagerne skal, iført deres kostumer, fysisk ud i lokalområdet omkring skolen og indsamle affald i deres respektive sektorer. Opdelt i de sorteringsprincipper, der bruges i dag og sælge dem videre til Opkøberne, som igen videresælger til store (fiktive) genanvendelses-firmaer. De skal afleverer dem forskellige steder alt efter hvilken type affald (Glas, papir, pap, batterier, grønt affald, kemi, jern, metaller, plastik, mm.), der er tale om.
De forskellige typer affald skal behandles forskelligt, for at afspejle affaldets effekt på miljøet. F.eks. kræver batterier måske beskyttelsesdragter eller giftigt affald en særlig indsamlingstilladelse.

Til visse typer affald bruges attrapper. Det drejer sig om bl.a. kemiaffald hvor vi bruger vand i plastikdunke med påklistrede labels, og atomaffald hvor vi bruger selvlysende knæklys som radioaktive brændselsstænger.

De mere giftige og krævende affaldstyper er også mere værd, men kræver også mere udstyr at indsamle. Derved bliver spillet hurtigt meget strategisk for de unge. Det er ikke nok bare at indsamle i store mængder, det handler også om at fortage strategiske investeringer og derved forøge ens potentielle indtægter.

 

Udvid indsamlingsområdet
Deltagerne sælger deres indsamlet affald, for spilpenge (á lá Matador penge), som de kan købe nyt udstyr for, til at samle mere ind med. De kan købe nye sektorer hvor der er mulighed for at finde sjældne og værdifulde affaldstyper.

 

Opkøberne
Opkøberne, vil være spilafviklerne (Spilmestre), som forskellige steder i spilområdet har handelsboder hvor de opkøber genbrugsaffald. Her kan deltagerne komme og sælge deres indsamlet affald, og priserne vil naturligvis variere fra dag til dag og fra time til time, lige som handel på børsen. Det kan betale sig for spillerne at holde øje med verdenssituationen i den fiktive fremtidsverden, da store begivenheder ude i verdenen kan få priserne til at ændre sig drastisk på få øjeblikke.

 

Nyhederne i år 2059
Til at berette om verdenssituationen har vi det fiktive nyhedsbureau WeSAYso. (WSS)
WSS opdaterer time for time med de store begivenheder ude i verden. Udover at have stor betydning for kurserne på genbrugsresurserne så er nyhederne tænkt som at være både satiriske og tankevækkende. Med inspiration fra film som Robocop (den orginale) og BladeRunner. Alting er lidt mere ekstremt i fremtiden. Der er også bud på fremtidens vejrudsigter, med storme, oversvømmelser og tørke.

 

Et fællesskab på tvært af skoler og kommuner.
Det er en oplagt tanke at afvikle G-2059 som en turné eller på flere skoler på samme tid.
I såfald vil alle elever have adgang til de samme nyheder fra WSS og en fælles hjemmeside / forum for spillet ville kunne fører en form for highscore. Hvilke hold, på tvært af skolerne har samlet mest affald ind og/eller tjent flest penge.

 

Tidligere afviklingere
Grundidéen til spillet blev udviklet i 2001 og afviklet i Værebroparken i Bagsværd.
Sidenhen er spillet blevet afviklet i 2003 for 7.A på Mørkhøj skole samt for en spejdergruppe i Kerteminde. Det er altså en afprøvet og gennemtestet spilkoncept.